דבר הרכזת
הסתיימה שנת הלימודים תשע"ז.
קודם כל ברצוני להודות לצוות השכבה: אורלי גולדנר (היועצת), זהבה
פוזניאנסקי, אירית דואק, זהבה זרקור, שירי רוזן, דנה גולדהמר להב, חפצי גולן שיטרית
ורחלי דהן - על המסירות, האכפתיות
והמקצועיות בהובלת התלמידים.
לאורך כל השנה התמקדנו בשאלת הגג "כיצד המקום והחברה משפיעים
על עיצוב הזהות?" דרך שאלה זו הדגשנו את הערכים הבאים: מנהיגות, כבוד
האדם, נתינה ומעורבות חברתית.
עיקר העיסוק היה סביב
הזהות החברתית. כיצד אני משפיע על החברה וכיצד המקום והחברה משפיעים על עיצוב
הזהות שלי.
בתרבות ישראל עסקנו
במשמעותו של ערך והשפעתו על הזהות האישית. התלמידים הכינו דגמים המביעים שלושה
ערכים נבחרים המשפיעים על עיצוב זהותם. בשיעור ספרות עסקו בערכי החברות ויחסים בין
אישיים עם חברת השווים. גם בגאוגרפיה דנו בקשר שבין האדם לסביבה דרך אקולוגיה,
סוגי ישובים וגורמים כלכליים ואקלימיים המשפיעים על זהות האדם. בסיכום הוגשה עבודה
בהבעה שכללה התייחסות ובחינה אישית לאור שאלות של זהות ושייכות.
את כל אלה קשרנו בשיעורי
החברה ובפעילויות ההעשרה החברתיות שעסקו אף הם סביב הנושא. בין הפעילויות שהתקיימו
בשיעורי החינוך: תלמידי השכבה צפו בסרט "אני והחברה" ודנו על השפעת
המקום על עיצוב זהותם של גיבורי הסרט. תלמידי השכבה צפו בהצגה "הנחשול"
העוסקת במנהיגות ובלחץ חברתי. כמו כן ביקרו במוזיאון האסלאם סביב הזהות של האחר
ובמוזיאון תל אביב לאומנות סביב עיצוב האני. התלמידים צילמו את המקום אליו הם
מרגישים חיבור מיוחד ושיתפו את חבריהם בבחירה. הם גם יצרו "יומן מסע"
אישי בו כל תלמיד רשם את חוויותיו ומסקנותיו מפעילויות השונות במהלך השנה. כמו כן
תלמידי השכבה יצרו סרטי אנימציה מפלסטלינה בנושא חברות ומנהיגות. ביום המשפחה הכינו
תלמידי השכבה עוגות וכדורי שוקולד למשפחותיהם. כל תלמידי השכבה השתתפו בבית מדרש
בנושא מנהיגות, בו הכירו מנהיגי ישראל שונים והגדירו לעצמם את תכונות המנהיג
האופטימאלי, בפעילות יצירתית יצרו התלמידים עבודות פסיפס בנושא מנהיגות, אשר נתלו
בבוקר הקהילתי על קירות בבית הספר. במסגרת החינוך החברתי והייעוצי צפו התלמידים
בהצגה "משקה משקר" ועיבדו בכיתות את נושא הלחץ החברתי בהקשר לשתיית
אלכוהול והתנהגויות מסוכנות אחרות. בסוף השנה סיכמנו את נושא המנהיגות במופע
אימפרוביזציה, בה השתתפו התלמידים והציגו סיטואציות חברתיות שונות בדרך חווייתית
והומוריסטית.
השנה המשכנו לעודד את
התלמידים למעורבות חברתית ופיתחנו את ערך המנהיגות גם בצורה מעשית. קבוצה גדולה של
תלמידי השכבה הכינו והעבירו פעילות חווייתית לתלמידי בתי הספר היסודיים המזינים
שלנו. כל כיתה בחרה תחום פעילות התנדבותית ויצאו לנתינה בקהילה, כמו כן כשכבה אימצנו
את עמותת "אקדם" ולכל תלמיד בשכבה ניתנה הזדמנות להיות שותף בנתינה למען
ילדי אקדם. בסך הכל העברנו שש פעילויות שונות למען ילדי אקדם במהלך כל השנה. גם
בטיול השנתי לכל אחד מהתלמידים ניתנה הזדמנות לקחת תפקיד ואחריות על פעילויות
השונות לפני ובמהלך הטיול.
תפקודי ומיומנויות הלומד
המרכזיים בהם עסקנו בשכבה הם: התחום התוך אישי - דרך תכנית "חוסן" שמטרתה ללמד את התלמידים להשתמש בכלים רגשיים, קוגנטיביים וכאלה המכוונים
לשליטה על מיקוד הקשב. התמקדנו בעיקר במוטיבציה, מסוגלות ופיתוח אחריות. בתחום
הבינאישי - זיהוי כוחות מנהיגותיים ובחינתם החברתית. דרך שיעורי הבעה המשיכו לעסוק
במיומנויות כתיבה טיעונית, כתיבת תשובה, מיומנות הסיכום וההשוואה הנדרשות דרך
מקצועות הלימוד השונים ודרך הכנת עבודות חקר ואחרות.
בשנה
הבאה נמשיך להדגיש את הערכים שהובילו אותנו השנה: מנהיגות, כבוד האדם, נתינה ומעורבות
חברתית ונוסיף גם את הערכים הבאים: אחריות, מצוינות ותחושת מסוגלות.
נתמקד
בקבלת החלטות ובבחירת מגמות תוך התייחסות לציוני הדרך המשמעותיים שעיצבו את זהותה
של החברה הישראלית.
מאחלת לכולם חופשה מהנה והצלחה רבה בשנה הבאה!
סבטה
מאחלת לכולם חופשה מהנה והצלחה רבה בשנה הבאה!
סבטה